Psychosociale therapie

                                                                               
Je doet je best om je leven 'in balans' te leven, de verplichtingen af te wisselen met voldoende ontspanning.... 

En toch kan het je overkomen; stress, burn out of een overspannenheid. Het ontstaan kan bij jezelf liggen, maar kan ook veroorzaakt worden door omstandigheden van buitenaf. Het resultaat is hetzelfde, je voelt je niet goed en wilt hier graag vanaf!
 
Wat is de oorzaak van stress, burn out of overspannenheid?
 
Ieder mens ervaart in zijn leven stress. Stress heb je ook nodig om prestaties te leveren. Stress zorgt ervoor dat het lichaam adrenaline en cortisol produceert. Deze stofjes brengen je lijf en hoofd in een staat van alertheid
waardoor je op het juiste moment een goede prestatie kan neerzetten. 
 
                                        
Na het leveren van de prestatie zorgt het lichaam normaliter ook weer voor afname van deze stofjes, zodat er weer 'rust' ontstaat in het lichaam en hoofd.
 
Maar wat als de stressfactor niet afneemt?
 
Dan blijft zowel je lichaam als hoofd in een constante staat van paraatheid. Het heeft geen tijd om te herstellen en dat kan dan leiden tot uitputting, zowel geestelijk als fysiek. Je merkt dat je moeite hebt met het volbrengen van je dagelijkse bezigheden zoals werk, studie, gezinsleven en andere activiteiten. Je merkt dat overzicht houden en plannen moeizaam gaat en je voelt je doorlopend erg vermoeid.
 
Wat kan je eraan doen?
 
Eigenlijk is het simpel, haal de stressfactor weg of verminder deze . Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en ook niet altijd mogelijk. Mogelijk is het wel om te leren omgaan met stress en zo meer grip te krijgen op de invloed die stress op je heeft. Het leren omgaan met stress zorgt uiteindelijk voor herstel en het weer kunnen uitvoeren van de dagelijkse bezigheden.
 
Hoe kan ik daarbij helpen?
 
Allereerst is het belangrijk om uit te zoeken welke stressfactoren er spelen in je leven en wat ervoor zorgt dat je stresslevel onvoldoende of niet zakt. Daarnaast is het belangrijk om te kijken op welke wijze je met stress omgaat en of het aanleren van andere vaardigheden en gedachten ervoor kunnen zorgen dat stress minder invloed zal hebben op je leven.De wijze van behandeling/ begeleiding zal aangepast worden op jou als persoon en kunnen elementen bevatten uit bijvoorbeeld de cognitieve gedragstherapie of de oplossingsgerichte therapie, welke vorm het beste bij je aansluit en het snelst zal zorgen voor verbetering. 
 
Wat bied ik nog meer?
 
Naast behandeling voor stress, burn out of overspannenheid ben ik gespecialiseerd in de behandeling van enkelvoudige angsten en enkelvoudige trauma's. 
Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact op!
 

 

 
Psychosociale therapie en sport
 
Mijns inziens heeft sport een sterk ondersteunende factor bij het herstel van meerdere psychische klachten. Het is niet voor niks dat het advies bij herstel van een burn out is om drie keer per week een conditionele sport te beoefenen. Een sterker fysiek heeft invloed op je 'mind' en vice versa.
 
Om dit mogelijk te maken biedt de praktijk trajecten aan waarbij er een combinatie van psychosociale therapie en sport wordt aangeboden. Hiervoor werk ik samen met een aantal gerenommeerde sportscholen en personal trainers.
 
Deze trajecten zijn vooral erg geschikt bij herstel van onder andere een burn out, problemen met zelfvertrouwen, depressie en faalangst.
 
Wil je meer weten over deze trajecten? Neem dan gerust contact op!